safety.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

Walka z przemytem narkotykowym trwa.

Marzec na morzu to miesiąc znaczących sukcesów w niekończącej się walce z przemytem narkotyków drogą morska. Podłoże jest bardzo klarowne i można je łatwo podsumować. Kilogram kokainy w produkcji kosztuje 1 000 USD, a obecnie w związku z zakłóceniem dostaw przez pandemię wartość rynkowa tego samego kilograma kokainy w Australii i Nowej Zelandii osiąga już rekordową cenę 200 000 USD.

Zakrojona na szeroką skalę operacja antynarkotykowa podjęta przez władze francuskie i jej marynarkę wojenną w Zatoce Gwinejskiej zaowocowała rekordowym zajęciem kokainy na pokładzie MV NAJLAN, pływającego pod banderą Saint Kitts i Nevis W dniu 21 marca 2021 roku na pokładzie zatrzymanego statku w czasie kontroli odkryto 6 ton kokainy, która najprawdopodobniej w oparciu o szlak afrykański miała dotrzeć do Europy. Operacja została przeprowadzona w wyniku wymiany danych wywiadowczych dostarczonych przez francuską agencję antynarkotykową (OFAST), Morskie Centrum Analiz i Operacji – Narkotyki (MAOC-N), EUROPOL, brazylijską policję federalną i brazylijską marynarkę wojenną.Natomiast do kolejnego sukcesu w walce z przemytem narkotyków doszło w dniu 29 marca 2021 roku gdy hiszpańskie służby celne realizujące operacje AVIO ogłosiły wykrycie 18 ton haszyszu na pokładzie 23 metrowego kutra FV Albatros, który wypłynął w grudniu 2020 roku z portu Den Oever w Holandii z tranzytem w Galicji. Jednostka zwróciła uwagę Urzędu Wywiadu Morskiego Regionalnego Obszaru Nadzoru Celnego w Galicji ze względu na jej charakterystykę, wiek, niedawną sprzedaż, a przede wszystkim na brak narzędzi połowowych co wskazywał, że rybołówstwo nie będzie główną działalnością jednostki. Kuter został przejęty 170 mil morskich na południowy zachód od wyspy Gran Canaria. Aresztowano całą 3 osobową załogę, którą stanowili obywatele narodowości ukraińskiej. Wysyłanie narkotyków do Europy z kraju produkcji Kolumbii, Peru, Boliwii jest poważną przeszkodą dla karteli. W przeciwieństwie do przerzutu narkotyków do Stanów Zjednoczonych nie ma w tym kierunku korytarza lądowego. Dlatego narkotyki w tym kierunku można przemycać tylko drogą morską lub powietrzną. W ostatnim dziesięcioleciu w dużej mierze była to właśnie droga morska. W związku z COVID 19 można zaobserwować znaczny wzrost aktywności w nielegalnym przerzucie narkotyków w transporcie morskim. Ograniczenia w transporcie, które dotyczą także transportu substancji zabronionych powoduje, że w wielu krajach dochodzi do ogólnego niedoboru wielu rodzajów narkotyków na poziomie detalicznym. W konsekwencji dochodzi do wzrostu cen oraz obniżenia czystości narkotyków. Zamknięcie granic utrudnia międzynarodowe operacje przemytu narkotyków i powoduje wzrost ceny. Nie tylko trudniej jest nielegalnie transportować niebezpieczny narkotyk przez granice, ale popyt na tę substancję zmniejszył się wraz z recesją Covid 19, co doprowadziło do mniejszego dochodu do dyspozycji. Obowiązkowe blokady w dużej mierze zabiły również imprezę w pubach i klubach nocnych na całym świecie. Ale to nie jedyny powód, dla którego wzrosły ceny kokainy. Nielegalne zyski generowane przez sprzedaż narkotyków również stają się trudniejsze do prania. Teraz, gdy brudne pieniądze są trudniejsze do wyczyszczenia, dostawcy żądają wyższej ceny. W ciągu ostatnich pięciu lat nastąpił gwałtowny wzrost liczby łodzi przewożących często ponad tonę kokainy przez Ocean Spokojny, aby nakarmić rosnący i bardzo lukratywny nawyk narkotykowy Australii, która ma jeden z najwyższych wskaźników spożycia kokainy na mieszkańca na świecie. Gdy średnia uliczna wartość kg kokainy w Europie wyniosła 41 731 USD, a w takich miejscach jak Finlandia wahała się od 70 do 80 000 USD to w Australii i Nowej Zelandii w 2020 roku wzrosła do 200 000 dolarów za kilogram na co wpływ ma pandemia COVID 19.

Maritime Safety & Securty jest pierwszą polską firmą z branży „maritime security” powstałą w 2007 roku i specjalizuje się w bezpieczeństwie morskim. Jako pierwsza polska firma m.in. realizowała uzbrojoną ochronę statków w rejonie Rogu Afryki.

Maritime Safety & Security Training Center – Ośrodek Szkoleniowy Maritime Safety & Security prowadzi również kursy morskie STCW oraz szkolenia zawodowego dla marynarzy. Kontakt: +48 91 433 63 60, 602671167,

email: office@maritime-security.eu.

www.maritime-security.euhttps://www.facebook.com/Maritime-Safety-Security-230171640331963https://www.facebook.com/Szkolenia-dla-marynarzy-105972791562017

autor: Sebastian Kalitowski/ Maritime Safety & Securty

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POZOSTAŁE ARTYKUŁY

Admin

Dwie akcje ratownicze na Bałtyku

19 i 20 czerwca załogi śmigłowców ratowniczych Mi-14PŁ/R i W-3WARM Anakonda ewakuowały pasażerów wycieczkowca oraz

Admin

Z sercem na pokładzie

W czwartek (9.06) załoga samolotu transportowo – desantowego M28B z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego wykonała