SEA-KIT International, wiodący projektant i konstruktor bezzałogowych statków powierzchniowych (USV), zdobył finansowanie na instalację innowacyjnego wodorowego ogniwa paliwowego na bazie PCB, opracowanego przez partnera projektu Bramble Energy, na 12 m USV „Maxlimer” i zademonstrować operacje morskie o zerowej emisji.

SEA-KIT uzyskał dotację w ramach niedawnego konkursu Clean Maritime Demonstration Competition (CMDC) – Strand 2. Projekt, finansowany przez Departament Transportu (DfT) współpracujący z InnovateUK, zaprezentuje udaną konwersję sprawdzonego silnika USV firmy SEA-KIT na wodór zaprojektować i zademonstrować drogę do wypełnienia zobowiązania Wielkiej Brytanii w ramach strategii Clean Maritime Plan do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych z żeglugi o co najmniej 50% do 2050 roku.
„SEA-KIT USV mają podwójny napęd hybrydowy dieslowo-elektryczny, z napędem pochodzącym z silnika elektrycznego zasilanego przez zespoły akumulatorów, które są ładowane przez generatory diesla na miejscu” – powiedział Ben Simpson, dyrektor generalny SEA-KIT. „Ten projekt zastąpi jeden z generatorów diesla nową technologią wodorowych ogniw paliwowych firmy Bramble Energy i zademonstruje działanie na morzu z zerową emisją dwutlenku węgla”.
Bramble Energy z siedzibą w West Sussex, innowator w obszarze czystych technologii, zaprojektuje i wyprodukuje marynowaną, zindywidualizowaną wersję swojego ogniwa paliwowego z obwodami drukowanymi (PCBFC). Zastosowanie płytek drukowanych, w przeciwieństwie do metalowych lub grafitowych płyt końcowych, sprawia, że technologia ta jest bardziej dostosowana do trudnych warunków morskich. System PCBFC firmy Bramble Energy zostanie umieszczony wewnątrz obudowy w obrębie USV, aby zapobiec wnikaniu wody morskiej i korozji.
Dr Vidal Bharath, dyrektor operacyjny Bramble Energy, powiedział: „Bramble Energy jest zaangażowana w napędzanie gospodarki zerowej netto. Ten projekt stanowi doskonałą okazję do zademonstrowania naszej technologii dekarbonizacji w prawdziwym świecie, wymagającym środowisku w nowej branży z ekscytującym partnerem handlowym”.
SEA-KIT zmodernizuje swój statek demonstracyjny USV „Maxlimer” w wodorowy system paliwowy. Dane zebrane z testów stanowiskowych i prób morskich zostaną wykorzystane do projektowania i budowy podobnych pojazdów USV, a także do budowy większych statków bezzałogowych w najbliższej przyszłości.
USV są już wykorzystywane do szeregu zadań komercyjnych, w tym badań geofizycznych, inspekcji morskich, nadzoru i monitorowania zasobów przybrzeżnych. Ta współpraca między SEA-KIT i Bramble Energy ma na celu umożliwienie pojawienia się wodorowych systemów paliwowych jako kolejnej realnej opcji dla szybko rozwijającego się rynku USV.
Innovate UK, brytyjska agencja innowacji, napędza produktywność i wzrost gospodarczy, wspierając firmy w rozwijaniu i realizowaniu potencjału nowych pomysłów. Projekty CMDC stanowią pierwszą poważną inwestycję DfT, której celem jest wspieranie innowacji w przemyśle morskim.
Simon Edmonds, zastępca prezesa i dyrektor ds. biznesu w Innovate UK, powiedział: „Ponieważ Wielka Brytania przygotowuje się do organizacji COP26 w nadmorskim mieście Glasgow, to wspaniale, że możemy ogłosić finansowanie tych fantastycznych projektów w sektorze morskim, które pomogą Wielka Brytania osiąga swoje cele zerowe netto. Dzięki temu konkursowi widzieliśmy bardzo wysoki poziom popytu, widzieliśmy najlepsze brytyjskie pomysły z całego kraju. Oczywiste jest, że Wielka Brytania ma nie tylko wspaniałą historię morską, ale także świetlaną i bardziej ekologiczną przyszłość”.
Zastosowanie źródła paliwa wodorowego w USV będzie pierwszym na świecie, stawiającym Wielką Brytanię na czele w dziedzinie bezzałogowej technologii o zerowej emisji na rzecz zrównoważonego rozwoju morskiego.
źródło: Sea-Kit.com