Niemiecki producent napędów Schottel otrzymał kontrakt na dostawę EcoPellerów i PumpJet do dwóch autonomicznych promów elektrycznych zamówionych przez norweską firmę ASKO Maritime AS.

Indyjska Cochin Shipyard Limited (CSL) tworzy dwa typy roll-on / roll-off (RoRo).Oba statki będą miały w pełni elektryczny napęd akumulatorowy i są przeznaczone do transportu przyczep przez fiord Oslo między dwoma centrami dystrybucyjnymi ASKO.
„Mamy wyraźną ambicję, aby być neutralnymi dla klimatu i wyznaczyliśmy ambitne cele, w tym bycie samowystarczalnym dostawcą czystej energii i posiadanie w 100% bezemisyjnego transportu do 2026 r.” – skomentował Kai Just Olsen , dyrektor ASKO Maritime.
„Te innowacyjne statki są kluczem do spełnienia tych ambicji i będą stanowić istotny element łańcucha logistycznego o zerowej emisji, łączącego nasze obiekty. Cieszymy się, że Schottel wspiera nas w tym projekcie ”.
W szczególności, główny układ napędowy każdego statku będzie składał się z jednego średniej wielkości Schottel EcoPeller typu SRE 210 (500 kW) napędzanego silnikiem elektrycznym. Silnik ten będzie zasilany elektrycznie z baterii akumulatorów o pojemności 1846 kilowatogodzin. Według Schottel SRE pomoże zmniejszyć zużycie paliwa, zapewniając niższe koszty eksploatacji i niższą emisję.
Co więcej, na dziobie zostanie zamontowany elektrycznie napędzany Schottel PumpJet typu SPJ 57 (200 kW), który będzie działał zarówno jako ster strumieniowy, jak i system transportowy. Oczekuje się, że SPJ poprawi manewrowość.
Statki zostaną wyposażone w mostek dziobowy i początkowo będą obsługiwane z załogą na pokładzie. Następnie będą działać w pełni autonomicznie dla ASKO z możliwością jednoczesnego transportu 16 w pełni załadowanych standardowych przyczep UE. Będą one składowane na otwartym pokładzie z rampą załadunkową na rufie.
Prędkość robocza wyniesie 10 węzłów. Przewiduje się, że ten rodzaj transportu na przyczepie zastąpi rocznie ponad 2 miliony mil drogowych, co z kolei pozwoli zaoszczędzić około 5000 ton CO2 rocznie.
Statki o długości 67 metrów zostały zaprojektowane przez Naval Dynamics w Norwegii. Zostaną zbudowane zgodnie z klasyfikacją DNV GL i będą pływać pod banderą Norwegii. Kontrakt obejmuje opcje na dwa kolejne statki.
Oba statki mają wejść do eksploatacji w styczniu 2022 roku.
źródło: Offshore Energy/ autor Naida Hakirevic