safety.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

Raport IMB o piractwie, Zatoka Gwinejska rejestruje najwyższą w historii liczbę porwanych załóg

Roczny raport Międzynarodowego Biura Morskiego Międzynarodowej Izby Handlowej (IMB) dotyczący piractwa odnotował wzrost piractwa i napadów z bronią w ręku w 2020 r.

W 2020 r. Centrum zgłaszania piractwa (PRC) IMB odnotowało 195 incydentów piractwa i rozboju na statki na całym świecie, w porównaniu do 162 w 2019 r. Incydenty te obejmowały trzy porwane statki, 11 ostrzeliwanych statków, 20 prób ataków i 161 statków na pokład. Wzrost ten przypisuje się wzrostowi piractwa i napadów z bronią w ręku w Zatoce Gwinejskiej, a także zwiększonej działalności rozbojów w Cieśninie Singapurskiej.

 W Zatoce Gwinejskiej rośnie liczba incydentów

Na całym świecie 135 członków załóg zostało porwanych ze swoich statków w 2020 r., A ponad 95% załogi zostało porwanych w Zatoce Gwinejskiej. Rekordowe 130 członków załóg zostało porwanych w 22 oddzielnych incydentach. Od 2019 roku Zatoka Gwinejska doświadczyła bezprecedensowego wzrostu liczby porwań wielu członków statków. Tylko w ostatnim kwartale 2019 roku w Zatoce Gwinejskiej zarejestrowano 39 członków załóg porwanych w dwóch oddzielnych incydentach.

Incydenty w Zatoce Gwinejskiej są szczególnie niebezpieczne, ponieważ według najnowszych danych IMB ponad 80% napastników było uzbrojonych w broń. Wszystkie trzy porwania statków i dziewięć z 11 statków ostrzeliwanych w 2020 r. dotyczyły tego regionu. Porwania załogi odnotowano w przypadku 25% ataków statków w Zatoce Gwinejskiej – więcej niż w jakimkolwiek innym regionie świata.

Po porwaniu załoga jest zabierana ze statku i może być przetrzymywana na lądzie do czasu negocjacji ich uwolnienia. Według IMB, najdalsze porwanie załogi w 2020 r. miało miejsce prawie 200 mil morskich (NM) od lądu, a średni incydent porwania miał miejsce ponad 60 mil morskich od lądu.

Wzrost liczby porwań w większej odległości od linii brzegowej świadczy o rosnących możliwościach piratów w Zatoce Gwinejskiej. Biorąc pod uwagę te zmiany, IMB zaleca statkom w regionie pozostawanie co najmniej 250 mil morskich od wybrzeża przez cały czas lub do czasu, gdy statek będzie mógł przepłynąć w celu rozpoczęcia operacji ładunkowych przy nabrzeżu lub bezpiecznym kotwicowisku.

Najnowsze statystyki potwierdzają zwiększone możliwości piratów w Zatoce Gwinejskiej, a coraz więcej ataków ma miejsce dalej od wybrzeża. Jest to niepokojący trend, który można rozwiązać jedynie poprzez wzmożoną wymianę informacji i koordynację między statkami, agencjami sprawozdawczymi i reagującymi w regionie Zatoki Gwinejskiej. Pomimo szybkich działań marynarki wojennej w regionie nadal istnieje pilna potrzeba zajęcia się tą przestępczością, która nadal ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo niewinnych marynarzy ”- powiedział Michael Howlett, dyrektor Międzynarodowego Biura Morskiego ICC. 

Cieśniny Singapurskie

Wzrost liczby incydentów przeciwko statkom w cieśninie singapurskiej utrzymuje się od IV kwartału 2019 r., Przy czym w 2020 r. Zgłoszono 23 incydenty. Na statkach przyjęto 22 z 23 incydentów. Chociaż uważany za niski poziom – tj. mający na celu kradzież broni ze statku – i zwykle ma miejsce w godzinach wieczornych, jedna załoga została ranna, druga została wzięta jako zakładnicy, a dwóm zagrożono podczas tych incydentów. Ataki nożowników zostały zgłoszone w co najmniej 14 przypadkach.

Indonezja

Raporty o napadach zbrojnych w Indonezji pozostawały spójne z 26 incydentami na niskim szczeblu zgłoszonymi w 2020 r., W porównaniu z 25 w 2019 r. Statki nadal są na pokładzie podczas kotwiczenia lub cumowania w indonezyjskich portach, a dwie załogi są zakładnikami i dwiema zagrożonymi w 2020 r. Ciągłe wysiłki Indonezyjskiej Policji Morskiej przypisuje się utrzymanie obniżonego poziomu zgłoszonych incydentów.

Kolejny rok bez incydentów w Somalii, ale załogi muszą zachować czujność

IMB PRC nie odnotowała żadnych przypadków piractwa i rozboju w 2020 r. W Somalii. Chociaż nie odnotowano żadnych incydentów, IMB PRC ostrzega, że ​​piraci z Somalii nadal posiadają zdolność do przeprowadzania ataków w basenie Somalii i na całym Oceanie Indyjskim. W szczególności raport ostrzega, że ​​„Kapitanowie i załoga muszą zachować czujność i ostrożność podczas przepływania na tych wódach”.

Centrum zgłaszania piractwa IMB 

Od swojego powstania w 1991 r. IMB PRC pozostaje jedynym punktem kontaktowym w celu zgłaszania wszystkich przestępstw piractwa morskiego i rozboju, 24 godziny na dobę. Ich szybkie przekazywanie raportów i współpraca z agencjami reagowania, transmisje do wysyłki za pośrednictwem GMDSS Safety Net Services i alerty e-mailowe do CSO, wszystkie świadczone bezpłatnie, pomagają w reagowaniu na piractwo i napady z bronią w ręku oraz zapewniają bezpieczeństwo marynarzy na całym świecie.

IMB nadal zachęca wszystkich kapitanów i właścicieli statków do zgłaszania IMB PRC wszystkich faktycznych, prób i podejrzewanych incydentów piractwa i rozboju na świecie. Ten pierwszy krok w łańcuchu reakcji ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że ​​władze przydzielą odpowiednie środki na zwalczanie piractwa. Przejrzyste statystyki niezależnej, apolitycznej organizacji międzynarodowej mogą działać jako katalizator w osiągnięciu tego celu.

źródło: ICC-CCS

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POZOSTAŁE ARTYKUŁY

Admin

Dwie akcje ratownicze na Bałtyku

19 i 20 czerwca załogi śmigłowców ratowniczych Mi-14PŁ/R i W-3WARM Anakonda ewakuowały pasażerów wycieczkowca oraz

Admin

Z sercem na pokładzie

W czwartek (9.06) załoga samolotu transportowo – desantowego M28B z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego wykonała