safety.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

Próba przemytu 47 kg kokainy w części podwodnej kadłuba MV SKYROS.

W Kalamati w Grecji poddano audytowi podwodną część kadłuba MV SKYROS, który załadował 22 500 ton soi w Brazylii. Statek zarejestrowany na Wyspach Marshalla i zarządzany przez Grecką Lydię Mar Shipping opuścił Santarem w Brazylii 5 kwietnia, a po dotarciu do Kalmaki został zatrzymany do inspekcji. Eksperci z Dyrekcji ds. Ścigania Narkotyków i Przemytu, w towarzystwie psów policyjnych do wykrywania narkotyków, przeszukiwali statek i nie znaleźli na nim narkotyków.

Kiedy statek był na kotwicy, zespół nurków rozpoczął podwodne przeszukanie statku. Za kratami odpływu ssącego „sea chesta” nurek zlokalizował wodoszczelny worek, a gdy został on wyniesiony na powierzchnię, inspektorzy odkryli 38 plastikowych opakowań zawierających kokainę. Łączna waga napadu wyniosła prawie 47 kilogramów. Policja zatrzymała 23 członków załogi do przesłuchania, a kapitan zadeklarował, że jest to rutynowe dochodzenie i że on oraz załoga byli nieświadomymi uczestnikami próby przemytu narkotyków do Grecji.Większość nielegalnych narkotyków na świecie jest przemycana drogą morską, a kokaina w 90 %. Statki są atrakcyjne dla handlarzy narkotyków gdyż procedury bezpieczeństwa są na nich zwykle słabsze niż w transporcie lotniczym. Przemyt narkotyków drogą morską jest poważnym problemem od lat ale w ostatnich latach pojawia się coraz więcej przykładów, że stosowane metody stale ewoluują. Celem niniejszego opracowania jest przybliżenie problematyki nielegalnego przerzutu narkotyków drogą morską osobom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo morskie.

Według ostrożnych szacunków nielegalny handel narkotykami wynosi ponad 400 miliardów USD rocznie. W Kolumbii produkcja kokainy jest tańsza niż produkcja kawy. Jeśli połączyć to z ogromną globalną zależnością od narkotyków przedstawi to model biznesowy o niskich kosztach, wysokim ryzyku i potencjalnie wysokich dochodach. Potencjalnie wysokie zyski przyciągają główne międzynarodowe organizacje przestępcze, a bardzo często także terrorystów, którzy finansują swoją działalność m.in. nielegalnego handlu narkotykami. Wysyłanie narkotyków do Europy z kraju produkcji Kolumbii, Peru, Boliwii jest poważną przeszkodą dla karteli. W przeciwieństwie do przerzutu narkotyków do Stanów Zjednoczonych nie ma w tym kierunku korytarza lądowego. Dlatego narkotyki w tym kierunku można przemycać tylko drogą morską lub powietrzną. W ostatnim dziesięcioleciu w dużej mierze była to właśnie droga morska. W związku z COVID 19 można zaobserwować znaczny wzrost aktywności w nielegalnym przerzucie narkotyków w transporcie morskim. Ograniczenia w transporcie, które dotyczą także transportu substancji zabronionych powoduje, że w wielu krajach dochodzi do ogólnego niedoboru wielu rodzajów narkotyków na poziomie detalicznym. W konsekwencji dochodzi do wzrostu cen oraz obniżenia czystości narkotyków. Zamknięcie granic utrudnia międzynarodowe operacje przemytu narkotyków i powoduje wzrost ceny. Nie tylko trudniej jest nielegalnie transportować niebezpieczny narkotyk przez granice, ale popyt na tę substancję zmniejszył się wraz z recesją Covid 19, co doprowadziło do mniejszego dochodu do dyspozycji. Obowiązkowe blokady w dużej mierze zabiły również imprezę w pubach i klubach nocnych na całym świecie. Ale to nie jedyny powód, dla którego wzrosły ceny kokainy. Nielegalne zyski generowane przez sprzedaż narkotyków również stają się trudniejsze do prania. Teraz, gdy brudne pieniądze są trudniejsze do wyczyszczenia, dostawcy żądają wyższej ceny. W ciągu ostatnich pięciu lat nastąpił gwałtowny wzrost liczby łodzi przewożących często ponad tonę kokainy przez Ocean Spokojny, aby nakarmić rosnący i bardzo lukratywny nawyk narkotykowy Australii, która ma jeden z najwyższych wskaźników spożycia kokainy na mieszkańca na świecie. Gdy średnia uliczna wartość kg kokainy w Europie wyniosła 41 731 USD, a w takich miejscach jak Finlandia wahała się od 70 do 80 000 USD to w Australii i Nowej Zelandii w 2020 roku wzrosła do 200 000 dolarów za kilogram. Modus operandi karteli narkotykowych wykorzystujących statki do przerzutu narkotyków na morzu. Metoda ukrywania narkotyków w legalnie przewożonym ładunku obejmuje najczęściej:Ukrycie narkotyków w ładunku masowym: paczki z narkotykami są ukryte w ładunku masowym, który może być ładunkiem czystego zboża lub ładunkiem brudnym, takim jak np. węgiel lub ruda. W ten sposób przerzucano narkotyki na statku dowodzonym przez kpt. Andrzeja Lasotę. Ukrycie narkotyków w legalnym ładunku lub w opakowaniach legalnych towarów:Kartele bardzo często wykorzystują legalnie przewożone towary w których umieszczają narkotyki. W ten sposób w styczniu 2021 roku udaremniono przemyt narkotyków w ładunku pięciu kontenerów z Paragwaju do Hamburga. W kontenerach miała znajdować się masa szpachlowa. Po prześwietleniu kontenerów okazało się jednak, że w środku są także liczne blaszane pojemniki z inną substancją. W sumie znaleziono 1700 puszek wypełnionych szesnastoma tonami kokainy. Co stanowiło rekordowy udaremniony przemyt w porcie w Hamburgu w styczniu 2021 roku. Kontenery: Od wielu lat niezmiennie cieszy się powodzeniem „przerzucanie” narkotyków w kontenerach. W 2018 roku policja udaremniła w porcie w Gdyni przerzut 3 ton haszyszu, który był ukryty w kontenerze z pościelą. Główne porty przerzutu kokainy w Europie znajdują się w Belgii, Holandii czy Niemczech i należą do nich m.in. Antwerpia oraz ostatnimi czasy Hamburg. Na przełomie lutego i marca 2020 roku celnicy skontrolowali w gdyńskim porcie cztery kontenery, które przypłynęły z Bliskiego Wschodu z zadeklarowanym wg. dokumentów celnych ładunkiem steatytu czyli materiału skalnego. Po przesypaniu zawartości wszystkich worków (80 ton towaru), w trzech z nich stwierdzono, że oprócz materiału skalnego znajdują się tam również paczki z zawartością sproszkowanej substancji koloru szarego. Przeprowadzone badania fizykochemiczne potwierdziły, że substancja ta jest heroiną. Jak się okazało, w materiale skalnym ukryto blisko 275 kilogramów heroiny, którą zabezpieczono jako dowód w sprawie. Wartość hurtową tego narkotyku oszacowano na około 61 mln zł. Metoda Rip on/rip off. Typowe metody działania karteli obejmują włamanie do kontenera i późniejszą wymianę plomby zabezpieczającej na replikę oraz włożenie lub wyjęcie narkotyków. Do przemytu wykorzystuje się też elementy konstrukcyjne kontenera.

Cenne dla przemytników są kontenery chłodnicze, ponieważ przestrzeń techniczna, w której znajdują się urządzenia chłodnicze, może okazać się dobrą kryjówką do umieszczenia narkotyków.Kontenery mogą też być wykorzystywane jako opakowania do przewozu silosów czy pojemników wypełnionych narkotykami. Ro-Ro: narkotyki można ukryć w ładunkach samochodów, pojazdów towarowych, przyczep lub autokarów wjeżdżających na pokład promu.Carry-on: goście lub załoga mogą wejść na pokład i zostawić paczkę z narkotykami. Zewnętrzne: Narkotyki szczelnie opakowane w wodoszczelne torby i zasobniki można przymocować do kadłuba statku, a statek z podczepionym ładunkiem dokona przerzutu i wpłynie do portu. Można także w sposób zdalny metodami pirotechnicznymi spowodować odczepienie ładunku w oczekiwanym miejscu i przejąć ładunek na wodzie.

Jak poważne zagrożenie dla załogi stanowi możliwość wykorzystania statku jako platformy do przerzutu narkotyków przez kartele narkotykowe świadczy cazus kpt. Andrzeja Lasoty, który po odkryciu próby przemytu kokainy w ładunku przewożonego przez niego statku postąpił zgodnie z przepisami i dobra praktyką morską wstrzymując rozładunek i powiadamiając policję. W konsekwencji działań policji i śledczych niewinny kapitan właściwie wykonujący swoje obowiązki spędził 18 miesięcy w więzieniu federalnym w Tepic. O powyższym zagrożeniu oraz o szczegółach metod przerzutu narkotyków drogą morską, a także o innych zagrożeniach security: piractwie, terroryzmie, stowaways możecie się Państwo dowiedzieć na szkoleniach Przeszkolenie w zakresie problematyki ochrony na statku – Certificate of proficiency in security awareness, a także Szkolenie dla członków załóg z przydzielonymi obowiązkami w zakresie ochrony – Proficiency for Seafarers with Designated Security Duties realizowanych przez Maritime Safety & Security Training Center i prowadzonych przez wykładowców specjalizujących się w tematyce maritime security.

Maritime Safety & Securty jest pierwszą polską firmą z branży „maritime security” powstałą w 2007 roku i specjalizuje się w bezpieczeństwie morskim.

Ośrodek Szkoleniowy Maritime Safety & Security prowadzi również kursy morskie STCW oraz szkolenia zawodowego dla marynarzy. tel. 91 433 63 60, 602671167

www.maritime-security.eu

www.facebook.com/Maritime-Safety-Security-230171640331963

https://www.facebook.com/Szkolenia-dla-marynarzy-105972791562017

Sebastian Kalitowski /Maritime Safety & Security

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POZOSTAŁE ARTYKUŁY

Admin

Dwie akcje ratownicze na Bałtyku

19 i 20 czerwca załogi śmigłowców ratowniczych Mi-14PŁ/R i W-3WARM Anakonda ewakuowały pasażerów wycieczkowca oraz

Admin

Z sercem na pokładzie

W czwartek (9.06) załoga samolotu transportowo – desantowego M28B z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego wykonała