safety.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

Nowa taktyka piratów na wodach Zatoki Gwinejskiej.

W dniu 9 maja 2021 roku po ponad 2 miesięcznej przerwie w skutecznych atakach na wodach Zatoki Gwinejskiej został zaatakowany przez piratów pływający pod banderą Ghany FV ATLANTIC PRINCESS w odległości 65 Mm na południe od portu Tema w w Ghanie. Piraci uprowadzili z burty 5 osób. Kapitana, 3 oficerów i bosmana. Według informacji pozostałych na burcie członków załogi na około 2 godziny przed atakiem zaobserwowano w okolicach FV ATLANTIC PRINCESS zardzewiały niewielkiej wielkości tankowiec z wyłączonym urządzeniem AIS. Najprawdopodobniej jednostka wspierała działania piratów bo po zauważeniu „statku matki” przez załogę FV ATLANTIC PRINCESS do ich statku zbliżyła się łódź motorowa z 8 piratami na pokładzie. Nie jest to pierwszy przypadek wykorzystywania przez piratów nigeryjskich uprowadzonych statków do zabezpieczenia swoich działań.

W dniu 7 lutego 2021 r. statek rybacki pływający pod banderą Gabonu FV LIANPENGU 809, został porwany 83 mil morskich na zachód od Port Gentil w Gabonie. Na porwanym statku piraci uprowadzili załogę składającą się z 1 marynarza narodowości gabońskiej, 3 marynarzy indonezyjskich i 11 chińskich. FV LIANPENGU 809 był potem wykorzystywany przez piratów do ataku na inne statki. W dniu 8 lutego 2021 roku, napastnicy próbowali nieskutecznie wejść na pokład MT SEAKING za pomocą drabin abordażowych. Zdarzenie miało miejsce 74 mile morskie od Port Gentil. Później tego samego dnia, wieczorem piraci oddali strzały do MV LNG MADRID SPIRIT 56 mil morskich na SW od Sao Tome. Piraci używając FV LIANPENGU 809 w dniu 9 lutego 2021 roku weszli na pokład MT MARIA E, 108 mil morskich na północny zachód od Sao Tome.

Powyższe zdarzenia wskazuje, że piraci na wodach Zatoki Gwinejskiej zaczynają stosować taktykę wykorzystywania „statków-matek”. Taktyka wykorzystywania uprowadzonych statków, jako „statki-matki” znana była dobrze z działalności piratów w rejonie Rogu Afryki. Samo tego typu działanie nie stanowi specjalnej nowości gdyż w przeszłości piraci często wykorzystywali uprowadzone jednostki do zabezpieczenia logistycznego swoich działań na morzu. Większe jednostki stawały się bazą dla „skiffów”, które stanowią podstawową jednostkę uderzeniową piratów somalijskich. Uprowadzone statki wykorzystywane były przez piratów w czasie dłuższych „przelotów” w rejonie ich działania przyjmując rolę „statku-matki”. Początkowo były to dhow, trawlery czy kutry. Potem pokazali, że do tych celów mogą wykorzystywać większe jednostki. Tak na przykład wykorzystywany przez piratów do swoich działań był w 2009 roku holownik MT YENEOGA OCEAN. Ich potencjalne wykorzystanie było możliwe w ograniczonym zakresie i polegało głównie na zabezpieczeniu logistycznym działań na pełnym morzu. Piraci somalijscy przetrzymywali na ich pokładach swoje „skiffy”, uzbrojenie, paliwo, sprzęt abordażowy, wodę i jedzenie. Jednostki te były także wykorzystywane do schronienia w przypadku złych warunków atmosferycznych. Jednak potem piraci somalijscy dowiedli, że posiedli możliwość wykorzystywania różnych typów statków. Potem z powodzeniem, jako „statki-matki” wykorzystywali: general cargo, RoRo, tankowce, a także tankowiec LPG. Jako pierwszy przypadek wykorzystania dużej jednostki- uprowadzonego statku, jako „statek-matka” uważa się uprowadzenia MV IZUMI.

Na początku października 2010 roku statek ten został uprowadzony przez piratów z grupy wywodzącej się z klanu Hawyje, a potem był wykorzystany do ataku na MV TORN KANSAS. Statek najpierw operował, jako baza dla atakujących „skiffów”, a potem został wykorzystany do pościgu za zaatakowanym statkiem. Po dogonieniu statku i zbliżeniu się na odległość umożliwiającą skuteczne użycie broni strzeleckiej z jego pokładu piraci prowadzili otwarty ogień w kierunku tankowca. Dzień później statek został wykorzystany do ataku na inny statek płynący z pomocą humanitarną w ramach World Food Programme. Później działania z wykorzystaniem tego statku ponawiano aż do jego uwolnienia po opłaceniu okupu w dniu 28 lutego 2011 roku.Inny statek zajęty przez piratów w dniu 30 października 2010 roku MV POLAR został wykorzystany m.in. do ataku i uprowadzenia w dniu 26 października 2010 roku kontenerowca MV ALBEDO oraz do uprowadzenia w dniu 25 grudnia 2010 roku rybackiego trawlera FV SHUIH FU No 1. Podobnie piraci wykorzystywali m.in. tankowiec LPG MV YORK do wsparcia działań na uprowadzonym 25 stycznia 2011 roku MV BELUGA NOMINATION. Statkiem dowodził polski kapitan Piotr Budzynowski, a jednostka została zaatakowana około 800 mil morskich od Seszeli. W wyniku nieprofesjonalnej i niebezpiecznej akcji ratunkowej przeprowadzonej przez załogę jednostki Coast Guardu Seszeli doszło do zabicia przez piratów w formie egzekucji jednego z członków załogi MV BELUGA NOMINATION. Nieco wcześniej przed atakiem na MV BELUGA NOMINATION w dniu 13 stycznia 2011roku piraci zaatakowali należący do duńskiego armatora i pływający pod duńską banderą drobnicowiec MV LEOPARD. Ten 67 metrowy statek wraz z 6 osobową załogą został uprowadzony na Morzu Arabskim około 200 mil morskich od wybrzeży Omanu. Nie należy wykluczyć, że i on byłby wykorzystywany po uprowadzeniu jako „statek-matka” lecz na statku doszło do awarii silnika i nie można było go uruchomić. Somalijscy piraci załogę na ląd gdzie przetrzymywali przez ponad dwa lata dwóch Duńczyków i czterech Filipińczyków uwalniając ich dopiero 30 kwietnia 2013 roku. Piraci wykorzystywali także do swoich działań zwiększając swoją działalność operacyjną MV HANNIBAL II oraz MT MOTIVATOR. Zastosowanie przez piratów taktyki wykorzystania uprowadzonych statków w Rogu Afryki, jako „statki-matki” dało im kilka istotnych korzyści taktycznych: 1. Uniezależnienie się od warunków pogodowych, poprzez stosowanie statków przeznaczonych do żeglugi oceanicznej. Piraci pozostając w rejonie działania uniezależnili się od monsunów, stanu morza, wpływu prądu morskiego oraz złych warunków atmosferycznych. Choć oczywiście w takich warunkach nie mogli atakować i dokonywać abordażu swoimi łodziami. 2. Zwiększenie rejonu działań, poprzez uniezależnienie się od w/w czynników, a także poprzez szerzej rozwinięte dotychczas możliwości logistyczne związane z przewozem żywności, paliwa, amunicji (piraci zwiększyli obszar swojego działania znacznie ponad 1000 Mm od wybrzeży Somalii). Tym samym oddalili się od lepiej patrolowanych przez siły międzynarodowe rejonów Zatoki Adeńskiej.3. Zwiększenie prędkości PGU (Pirackiej Grupy Uderzeniowej) poprzez zwiększenie prędkości przejścia morzem piraci zyskali możliwość pokonywania większych odległości Zakładając, iż średnią prędkość uprowadzonych statków, wynosi 14 węzłów zyskali oni możliwość pokonania 336 mil morskich w ciągu doby. Jako średnią prędkość rozwijaną przez dhow, które wcześniej były wykorzystywane, jako „statki-matki” przez piratów uważa się 8 węzłów, co umożliwia im osiągnięcie przebiegów dobowych rzędu 192 mil morskich. Zwiększenie prędkości „statków-matek” stało się istotne w przypadku wykrycia i późniejszej pogoni za potencjalnym celem.4. Możliwość wykorzystania członków załóg statku, jako „żywych tarcz”, przetrzymywanie w niewoli załóg uprowadzonych statków, radykalnie zwiększa ryzyko poniesienia strat po stronie marynarzy w przypadku wymiany ognia pomiędzy piratami i odbijającymi jednostkę siłami „friendly fire”. Często piraci w przypadku pojawienia się okrętu obok burty uprowadzonego statku „wywlekali” członków załogi na pokład i bili ich do momentu, kiedy okręt się nie oddalił. 5. Zyskanie przewagi taktycznej w przypadku wymiany ognia. Poprzez znalezienie się na większych jednostkach piraci zyskali lepszą „platformę strzelniczą” w przypadku wymiany ognia z ochroną atakowanego statku lub w przypadku próby odbicia statku. Dodatkowo wzmocnili jednostki ognia na pokładzie poprzez zamontowanie karabinów maszynowych kal.12,7 mm i 14,5 mm. Ograniczyło to jeszcze bardziej szanse odbicia jednostki bez straty w ludziach. Tym samym piraci zyskali większe możliwości oddziaływania ogniowego w stosunku do łodzi ochrony oraz przeciwko konkurencyjnym grupom pirackim. Dodatkowo piraci uzyskali możliwość użycia zasłon strzelniczych w oparciu o elementy konstrukcyjne statków, czego nie gwarantowały im łodzie: typu: skiff, whaler i dhow. 6. Zwiększenie możliwości wykrycia potencjalnych celów ataku. Poprzez wykorzystanie większych jednostek zwiększyły się odległości wykrycia innych jednostek zarówno środkami obserwacji wzrokowej jak i technicznej znajdujących się na pokładzie.Piraci operujący na wodach Zatoki Gwinejskiej wykorzystują szybsze łodzie niż piraci w rejonie Rogu Afryki. Ich łodzie są wyposażone w podwójne silniki o dużych mocach, a tym samym mogą operować na znacznych odległościach od wybrzeża. Takie możliwości potwierdzają ataki, które miały miejsce 11 marca 2021 roku w odległości 213 Mm na południe od Lagos w wyniku którego uprowadzono załogę MT DAVIDE B oraz kolejny atak w dniu 14 marca 2021 roku w odległości 208 mil morskich na południe od Lagos. Wykorzystanie uprowadzonych jednostek jako „statków-matek” pozwoli piratom na dłuższe operowanie na morzu, a także maskowanie swoich działań oraz skryte prowadzenie obserwacji również z wykorzystaniem środków technicznych dostępnych na statkach. Wykorzystywanie przyczepnych silników znacznej mocy 200 KM, które potrafią konsumować przy dużych prędkościach i wysokich obrotach nawet ponad 100 litrów na godzinę wymaga wsparcia logistycznego oraz dostępu do paliwa. Dotychczas dodatkowe paliwo piraci przewozili w kanistrach na swoich łodziach co znacznie ich ograniczało przez niewielkie rozmiary jednostek. Zdjęcia: MV YORK tankowiec LPG uprowadzony przez piratów somalijskich w 2010 roku i wykorzystywany jako „statek- matka”Aktywność piratów somalijskich z wykorzystaniem „statków-matek” w dniach 10-14.12.2010 roku. Odległość pomiędzy punktem A i B – 2200 Mm. Najbardziej oddalony atak na wschód od wybrzeży Somalii wynosił 1000 Mm

autor: Sebastian Kalitowski, Maritime Safety & Security

Maritime Safety & Securty jest pierwszą polską firmą z branży „maritime security” powstałą w 2007 roku i specjalizuje się w bezpieczeństwie morskim. Firma od 2011 roku przygotowuje personel uzbrojonej ochrony statków oraz szkoli marynarzy pływających w rejonach zagrożonych piractwem w Rogu Afryki i Zachodniej Afryce. Maritime Safety & Security Training – Ośrodek Szkoleniowy Maritime Safety & Security prowadzi również kursy morskie oraz STCW dla marynarzy i żeglarzy.www.maritime-security.eu, www.szkoleniedlamarynarzy.pl

https://www.facebook.com/Maritime-Safety-Security-230171640331963

https://www.facebook.com/Szkolenia-dla-marynarzy-105972791562017

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POZOSTAŁE ARTYKUŁY