safety.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

Nielegalny przerzut osób drogą morską jako zagrożenie dla żeglugi jachtowej

W czasie żeglowania na Morzu Śródziemnym czy Kanale La Manche możecie spotkać się z aktywnością zorganizowanych grup przestępczych i incydentami związanymi z nielegalnym przerzutem migrantów. Aktywność ta może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa żeglugi.Za ludzką tragedią migrantów poszukujących lepszego życia uciekając przed wojną, biedą i ubóstwem stoją zorganizowane grupy przestępcze, które oprócz handlu ludźmi zajmują się również nielegalnym przerzutem osób.

Drogą Śródziemnomorską docierają do Europy osoby posiadające obywatelstwo: Tunezji, Algierii, Maroka, Bangladeszu, Syrii, Afganistanu, Wybrzeża Kości Słoniowej, Mali, Gwinei. W 2020 roku liczba nielegalnych przekroczeń granic zewnętrznych UE spadła w porównaniu z rokiem 2019 o 13 proc., do około 124 tys. Przypadków co było wynikiem pandemii Covid 19 i wprowadzonych restrykcji w podróżowaniu.Wobec powyższego liczba nielegalnych przekroczeń granicy spadła do 20 tys. – we wschodniej części Morza Śródziemnego. Na zachodnich wybrzeżach śródziemnomorskich spadek wyniósł około 29 proc., do 17 tys. Natomiast wzrosła nielegalna imigracja na Wyspach Kanaryjskich. Trzykrotnie zwiększyła się fala migracji przez środkową część Morza Śródziemnego, gdzie odnotowano ponad 35,6 tys. przekroczeń granic.

Z szacunków autonomicznego rządu Wysp Kanaryjskich wynika, że pomiędzy styczniem a połową listopada 2020 roku na ten hiszpański archipelag na Atlantyku dotarło 18 tys. Nielegalnych migrantów z Afryki, czyli o ponad 1000 proc. więcej w porównaniu z całym 2019 r. Tylko od końca października 2020 roku na wyspy dotarło 9 tys. przybyszów, wśród których ponad połowę stanowili Marokańczycy.W 2021 roku przez niecałe 5 miesięcy do 26 kwietnia 2021 roku drogą morską w ramach nielegalnego przerzutu do Włoch, Grecji, Hiszpanii, Cypru i Malty dotarło 18 001 osób. Eksperci wskazują, że głównym kierunkiem nielegalnego napływu uchodźców będą Wyspy Kanaryjskie. Spodziewają się, że w skali tego roku może tam dotrzeć nawet około 140 tys. osób w ramach przepraw morskich z północno-zachodniego wybrzeża Afryki.Następnym akwenem z aktywnością związaną z przerzutem nielegalnych imigrantów jest Kanał La Manche. 21 kwietnia 2021 roku na tamtym akwenie zatrzymano 6 małych łodzi na pokładach których nielegalnie przewożono 132 osoby. Szacuje się, że tą trasą w 2021 z Francji do Wielkiej Brytanii przeprawiło się już ponad 1732 osób, z czego 371 w kwietniu tego roku.Ministerstwo Spraw Wewnętrznych stwierdziło, że w tym roku uniemożliwiono nielegalny przepływ ponad 2000 osób.

National Crime Agency z W.Brytanii ostrzega, że zorganizowane grupy przestępcze by zapewnić ciągłość łańcucha nielegalnego przerzutu ludzi drogą morską podejmują działania związane z pozyskiwaniem małych łodzi (głównie pontony), a nawet jachtów do nielegalnego przerzutu osób.

Władze brytyjskie zaapelowały do branży morskiej i żeglarskiej aby pomogły powstrzymać zorganizowany przemyt ludzi przez Kanał La Manche prosząc o przekazywanie telefonicznie informacji o potencjalnie podejrzanych działaniach takich jak:

• wykorzystanie gotówki w dużych kwotach do dokonania płatności;

• niezwykłe połączenie łodzi i sprzętu w jednej transakcji;

• zapytania dotyczące hurtowego zakupu sprzętu np. kamizelek ratunkowych;

• ponowne kupowanie łodzi i / lub sprzętu od tego samego sprzedawcy;

• brak obaw o stan zakupionej łodzi lub sprzętu lub wskazanie, że może nie być do użytku kupujących;

• nabywcy łodzi, którzy chcą jak najszybciej zakończyć transakcję i odebrać łódź;

• Kupujący online podróżujący w celu odebrania łodzi i / lub unikający podania stałego adresu dostawy.

Przygotowano specjalny numer telefonu pod którym można zgłosić podejrzane działania lub wykorzystać dane alarmowe systemu KRAKEN, który funkcjonuje w W Brytanii do informowania władz o podejrzanej aktywności mogących nosić przesłanki zagrożenia atakiem terrorystycznym na obiekty wodne, morskie i portowe. W W.Brytanii rozbito niedawno zorganizowaną grupę przestępczą operującą w tamtym kraju, która składała się głównie z obywateli Iranu mieszkających we Francji, Holandii i Wielkiej Brytanii. Uważa się, że sieć osiągnęła ogromne zyski z przemytu migrantów małymi łodziami z północnych wybrzeży Francji do Wielkiej Brytanii. Podejrzani organizowali swoją przestępczą działalność poprzez powiązania w różnych krajach. Członkowie grupy przestępczej kupowali pontony i silniki z Niemiec i Holandii. Sami nie przewozili ludzi szkolili jedynie migrantów w zakresie obsługi łodzi, pobierając za organizację przeprawy średnio 3000 euro za osobę. Dla porównania dla zobrazowania niebagatelnych zysków grup przestępczych z nielegalnego przerzutu migrantów należy wspomnieć, że za przerzut jednej osoby Zachodnią Trasą Śródziemnomorską przemytnicy pobierają średnią opłatę w wysokości 2500 euro i w samym tylko 2019 roku zarobili na tym kierunku średnio 50 mln euro. Na nieco tańszej trasie przerzutu „centralnej” gdzie przemytnicy pobierają średnio 2200 euro za osobę zarobili w tym samym okresie średnio 20 mln euro. Natomiast na najbardziej uczęszczanym szlaku „wschodnim” na którym również cena przerzutu jednej osoby została oszacowana na 2200 euro zarobili ze względu na największa liczbę przerzucanych osób średnio 90 mln euro. Powyższa dochodowość przestępczego procederu, a także konflikty, niestabilność i zła sytuacja ekonomiczna w państwach z których obywatele wybierają w poszukiwaniu lepszego życia kierunek Europy nie wróży szybkiego rozwiązania problemu. Wobec powyższego w ramach planowania rejsów i żeglugi w rejonach zagrożonych aktywnością nielegalnego przerzutu osób drogą morską należy liczyć się z tym, że na tych akwenach mogą poruszać się pod osłoną nocy małe jednostki nienoszące świateł nawigacyjnych i w skrajnych sytuacjach nie stosujące się do prawideł ruchu. Możemy również napotkać w morzu jednostki prowadzone przez osoby bez przygotowania i wiedzy gdyż bardzo często przemytnicy umieszczają imigrantów na przepełnionych łodziach wskazując im jedynie kompas i kierunek w którym mają płynąć zostawiając ich zdanych na siebie samych.

Należy liczyć się z tym, że w czasie rejsu możemy napotkać pozostawionych samych sobie ludzi czasem na tonących jednostkach oczekujących naszej pomocy. Wobec tego warto wiedzieć jak postępować w takiej sytuacji i być przygotowanym do operacji ratowania życia na morzu i współpracy w tym zakresie z miejscowymi MRCC- Maritime Rescue Co-ordination Center. Pamiętając jednak, że akcja ta może być specyficzna ze względu na brak przygotowania morskiego rozbitków i liczbę osób przewożonych łodziami. Sytuacje te mogą wiązać się z jeszcze większym obciążeniem emocjonalnym niż zwyczajna akcja ratowania życia na morzu w związku z najczęstszym brakiem możliwości przyjęcia na burtę znacznej ilości rozbitków potrzebujących pomocy co zagrażało by bezpieczeństwu naszej załogi i jednostki. Trzeba pamiętać, że pływając w basenie Morza Śródziemnego możemy również spotkać się z propozycjami nielegalnego przerzutu migrantów jachtami lub wspierania tego procederu chociażby przez dostarczanie paliwa do łodzi lub umożliwianie tankowania łodzi przemytników w morzu. Bogatsi nielegalni migranci byli przewożeni przez przemytników z wykorzystaniem do tranzytu morzem nie tylko jednostek sportowych lecz także luksusowych jachtów. Najczęściej jachty wypływają z Turcji a, podróżujący nimi uchodźcy za przerzut na trasie Turcja – Włochy płacą po 5500 funtów za osobę. Grupy przestępcze na skiperów tych jachtów bardzo często rekrutują osoby z Europy Wschodniej, które dla korzyści materialnych podejmują ryzyko częściej niż obywatele bogatszych nacji. Warto pamiętać o powyższych uwarunkowaniach planując rejs po Morzu Śródziemnym i w czasie żeglugi przez Kanał La Manche.

Sebastian Kalitowski, Maritime Safety & Securty jest pierwszą polską firmą z branży „maritime security” powstałą w 2007 roku i specjalizuje się w bezpieczeństwie morskim.

Maritime Safety & Security Training – Ośrodek Szkoleniowy Maritime Safety & Security prowadzi również kursy morskie dla marynarzy i żeglarzy.Zapraszamy na kompleksowe szkolenie „Przeszkolenie z zakresu bezpieczeństwa na jachtach komercyjnych” w czasie którego m.in. uczymy jak współpracować z służbami SAR, a które jest certyfikowane międzynarodowym dokumentem wydanym przez organy morskiej administracji państwowej. Obowiązkowe szkolenie dla członków załóg komercyjnych i dla wszystkich, którzy chcą nauczyć się jak postępować w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa na jachtach. Obejmuje: Indywidualne Techniki Ratunkowe- Sea survival, Pierwszą Pomoc Medyczną oraz Szkolenie Przeciwpożarowe.Uczestnicy szkolenia otrzymują po ukończeniu szkolenia i zdaniu testów międzynarodowy certyfikat wydany przez Urząd Morski ważny 5 lat. Po uzyskaniu świadectwa przeszkolenia istnieje szansa wyrobienia w Urzędzie Morskim zawodowej Książeczki Żeglarskiej Seaman’s Book.

www.maritime-security.euhttps://www.facebook.com/Szkolenia-dla-marynarzy-105972791562017

Kontakt: +48 91 433 63 60, 602671 167, email: office@maritime-security.eu

Zdjęcia: SOS Mediterranee

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POZOSTAŁE ARTYKUŁY

Admin

Dwie akcje ratownicze na Bałtyku

19 i 20 czerwca załogi śmigłowców ratowniczych Mi-14PŁ/R i W-3WARM Anakonda ewakuowały pasażerów wycieczkowca oraz

Admin

Z sercem na pokładzie

W czwartek (9.06) załoga samolotu transportowo – desantowego M28B z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego wykonała