safety.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

Marynarze skazani za rekordowy przemyt narkotyków.

Wyroki skazujące dla członków załogi MSC Gayane, którzy brali udział w rekordowym przemycie 20 ton kokainy udaremnionym w USA. Zatrzymanie MSC Gayane w czerwcu 2019 roku z przemytem 18 ton kokainy do Stanów Zjednoczonych przez port w Filadelfii należało do jednych z rekordowych przemytów zanotowanych w ciągu ostatnich 200 lat przez amerykańskich celników. Celnicy i policjanci po odkryciu rekordowego przemytu podejrzewali udział członków załogi w kontrabandzie. Prokuratorzy federalni w dniu 13 kwietnia 2021 roku poinformowali, że ośmiu członków załogi przyznało się do przemytu. Jednym z podejrzanych i zatrzymanych był 27-letni Vladimir Penda z Czarnogóry w dniu 17 czerwca 2019 roku został zatrzymany przez policję w terminalu Packer Marine i zdjęty z pokładu.

Sąd okręgowy w wyniku śledztwa i postępowania sadowego uznał go winnym przemytu i skazał na karę 5 lat i 10 miesięcy więzienia oraz dwa lata nadzorowanego ograniczenia wolności po zwolnieniu. Został oskarżony o rozprowadzenie pięciu lub więcej kilogramów kokainy na statku podlegającym jurysdykcji Stanów Zjednoczonych.Penda pracował nad MSC Gayane od pierwszej połowy 2019 r. Śledczy ustalili, że pomagał innym członkom załogi zaangażowanym w przemyt załadować paczki kokainy dostarczane przez motorówki w nocy podczas rejsu. Jego adwokat Dennis E. Boyle powiedział, że transport narkotyków został zorganizowany przez brutalny bałkański gang z głębokimi mackami w nadmorskiej społeczności, w której dorastał Penda i wielu innych marynarzy z załogi statku. Prawnik poinformował sąd, że kiedy w zeszłym roku czarnogórska gazeta błędnie poinformowała, że Penda współpracuje przy dochodzeniu w USA, jego rodzina została zmuszona do ukrycia się w obawie przed zemstą. Jego obrońca wskazywał, że marynarz działał pod przymusem czemu sprzeciwili się prokuratorzy i dostawał za to wynagrodzenie 4000 euro, a do jego zadań miało należeć ukrywanie worków z kokainą w kontenerach z legalnym ładunkiem po zrywaniu plomb i zastępowaniu ich fałszywymi. Penda przyznał się do stawianych mu zarzutów w zeszłym roku i powiedział, że został zwerbowany przez rodaków na statek, aby pomagać załadować i ukryć kokainę. W czasie zeznań w sądzie powiedział sędziemu, że zrobił to tylko w obawie przed tym, co mogłoby się stać, gdyby odmówił. Jednak cześć jego zeznań wyraźnie wskazywała na wyraźny motyw korzyści materialnych gdy opowiadał, że od wielu lat ciężko pracował pomagając ojcu, który był kelnerem w hotelowej restauracji i matce, która prowadziła stoisko sprzedające pamiątki turystom, a całej jego jego życie polegało na wykonywaniu dorywczych prac, od ratownika po spawanie. Praca na MSC Gayane zapewniła jego rodzinie bardzo potrzebną stabilność finansową. Ale przemytnicy narkotyków zaoferowali dodatkową kuszącą alternatywę – ryczałt za kilka godzin pracy, który był większy niż wynagrodzenie za miesiąc pracy. Prokuratorzy powiedzieli. że inni członkowie załogi, którzy przyznali się do udziału w przemycie kokainy to starszy oficer Bosko Marco, drugi oficer Ivan Durasevic oraz motorzysta wszyscy z Czarnogóry oraz Stefan Bojevic z Serbii, a także Fonofaavae Tiasaga i Laauli Pulu z Samoa. Tiasaga i Pulu zostali skazani na pięć lat więzienia na rozprawach w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Członkowie załogi MSC Gayane przyznali się do pomocy przemytnikom używających metody „drop off” przy załadunku kokainy z łodzi motorowych, które zbliżały się do statku pod osłoną ciemności w kilku punktach podczas jego podróży między Panamą a wybrzeżem Peru. Rodziny innych oskarżonych i skazanych wyraziły podobne obawy jak Penda przed przemocą ze strony przemytników narkotyków. O czym mówił obrońca Pendy w czasie rozprawy „Te organizacje są duże, potężne i niebezpieczne. Ludzie nie mogą po prostu odejść, kiedy zostaną poproszeni o zrobienie czegoś”. Śledczy uważają, że kokaina miała zostać wyładowana w Rotterdamie w Holandii, ale została przechwycona w Filadelfii.MSC Gayane jest co najmniej trzecim statkiem we flocie Mediterranean Shipping Company na którym w 2019 roku udaremniono przemyt narkotyków. W lutym 2019 roku celnicy przechwycili w porcie Newark około 1451 kilogramów kokainy umieszczonej w kontenerach na pokładzie MSC Carlotta. W marcu 2019 roku funkcjonariusze organów ścigania przeszukali kontener wyładowany z MSC Desiree w porcie w Filadelfii. W kontenerze odkryto 13 dużych worków marynarskich w których łącznie ukryto 538 kilogramów kokainy.Globalni gracze na rynku żeglugowym tacy jak Mediterranean Shipping Company zatrudniają około 7 000 Czarnogórców na swoich statkach pływających po całym świecie. Czarnogóra leży na „szlaku bałkańskim” i od lat wielu lat związana jest z handlem narkotykami. Korupcja, duże bezrobocie, a ostatnio znaczący wpływ pandemii COVID 19 na turystykę czynią Czarnogórę lukratywnym miejscem do rekrutacji osób do przerzutu narkotyków. Klany lub zorganizowane grupy przestępcze często wywodzące się z turystycznego miasta Kotor – wyłoniły się jako główni gracze na europejskim rynku handlu kokainą. Stąd bardzo chętnie i naturalnie wykorzystają swoich rodaków wśród których wielu wykonuje pracę na morzu i w związku z tym posiadają możliwość przemytu narkotyków drogą morską. Znajomości, koneksje rodzinne, a także wspólne dzieciństwo i wychowanie oraz zła sytuacja finansowa ułatwia przemytnikom werbunek Czarnogórców.

Sebastian Kalitowski,

Maritime Safety & Security Training Centerhttps://www.facebook.com/Maritime-Safety-Security-230171640331963https://www.facebook.com/Szkolenia-dla-marynarzy-105972791562017

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POZOSTAŁE ARTYKUŁY

Admin

Dwie akcje ratownicze na Bałtyku

19 i 20 czerwca załogi śmigłowców ratowniczych Mi-14PŁ/R i W-3WARM Anakonda ewakuowały pasażerów wycieczkowca oraz

Admin

Z sercem na pokładzie

W czwartek (9.06) załoga samolotu transportowo – desantowego M28B z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego wykonała