
Pięć południowokoreańskich przewoźników kontenerowych ustanawia Korean Maritime Movement Alliance (K-Alliance) w celu wzmocnienia konkurencyjności w Azji Południowo-Wschodniej i osiągnięcia synergii kosztowej.
Krajowe Ministerstwo Oceanów i Rybołówstwa (MOF), Korea Maritime Promotion Corporation i pięciu przewoźników, w tym SM Line, HMM, Sinokor Merchant Marine (znany jako Janggeum Merchant Marine), Pan Ocean i Heung-A Shipping osiągnęli podstawowe porozumienie w sprawie utworzenia pierwszy krajowy sojusz żeglugowy.
Ze względu na ograniczenia związane z COVID-19 ceremonia podpisania odbyła się praktycznie 23 grudnia 2020 r.
Jak poinformowano, umowa ma na celu wzmocnienie współpracy między krajowymi przedsiębiorstwami liniowymi w ramach sojuszu zaproponowanego przez MOF i Korea Ocean Business Corporation (KOBC) oraz wzmocnienie konkurencyjności przewoźników krajowych w Azji Południowo-Wschodniej, gdzie potencjał wzrostu jest uważany za wysoki.
Jest to jedna z kilku inicjatyw rządu koreańskiego mających na celu wsparcie i odbudowę przemysłu żeglugowego po bankructwie Hanjin Shipping.
Według MOF, łączny udział w rynku krajowych przewoźników kontenerowych na trasie Korea Południowa – Azja Południowo-Wschodnia wynosi 40 procent, czyli około 190 000 TEU, o łącznej przepustowości 480 000 TEU. Jednak ich udział w rynku spada z powodu „agresywnej ekspansji” światowych firm żeglugowych.
W szczególności współpraca pięciu przedsiębiorstw będzie opierać się na uzgodnieniach dotyczących podziału floty, redukcji liczby zbędnych statków i zawinięć statków, a także otwarciu nowych tras. Oczekuje się, że przyniesie to oszczędności kosztów i poprawi jakość usług. Ponadto partnerzy sojuszu będą mogli wspólnie zamawiać i rozmieszczać przyjazne dla środowiska statki oraz wspólnie korzystać z obiektów portowych i kontenerów.
Pozostałych sześciu koreańskich przewoźników może dołączyć do sojuszu K w perspektywie średnio- lub długoterminowej, dodał MOF.
W przyszłości sojusz będzie również dążył do współpracy z innymi firmami żeglugowymi w Azji, a także z globalnymi sojuszami transportu kontenerowego, takimi jak THE Alliance.
Oficjalne rozpoczęcie działalności K-Alliance planowane jest na drugi kwartał 2021 roku.
źródło: offshore-energy.biz