safety.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

Kolejna próba przemytu tony kokainy jachtem żaglowym, który zatonął

W ramach operacji zwalczania handlu narkotykami TEMPESTADE Marynarka Wojenna Portugalii przechwyciła u wybrzeży Madery jacht żaglowy SV TAEPING UURAS, którym przewożono ponad tonę kokainy. Załogę jachtu stanowiły 3 osoby dwóch mężczyzn i kobieta narodowości włoskiej którzy są podejrzewani o przestępstwo nielegalnego handlu narkotykami, a także o przemyt ponad 50 paczek kokainy o szacowanej łącznej wadze większej niż tona. Operacja przechwycenia jachtu, która miała miejsce na Oceanie Atlantyckim na południe od Madery i była prowadzona przy złych warunkach meteorologicznych i wysokiej fali. Zatrzymanie jachtu w pewnym momencie przerodziło się w akcje ratowniczą bo okręt ratował załogę jachtu, który zaczął tonąć. Załoga okrętu uratowała 3 członków załogi i jedynie część przewożonej jachtem kokainy. Pozostała część narkotyków utonęła razem z jachtem.

Ostatni rok, a zwłaszcza jego końcówka  była bardzo pracowita dla przemytników i służb, które ich łapały. Należy przypomnieć, że  w listopadzie udaremniono znaczący przemyt haszyszu na jachcie pływającym pod polską banderą w okolicach Kartageny. W ramach wspólnej operacji przeprowadzona przez hiszpańskie służby celne (DAVA) i hiszpańską policję państwową zatrzymano jacht żaglowy pływający pod polską banderą SY FLORIANA na którym usiłowano przemycić 4760 kg haszyszu. W listopadzie w Senegalu w okolicach portu Dakar udaremniono także przemyt 2025 kg kokainy na jachcie motorowym LA ROSA pływającym  pod polską banderą. W październiku ubiegłego roku w ramach wspólnie prowadzonej od 2019 roku operacji przez policję i służby skarbowe Hiszpanii, Holandii, Francji, Kolumbii i MAOC (Centrum Analiz i Operacji Morskich w Handlu Narkotykami) o nazwie „Midas-Ballestrinque” rozbito międzynarodową organizacji przemytniczą z siedzibą na terenie Costa del Sol i Campo de Gibraltar. W ramach operacji prowadzono działania operacyjne i wywiadowcze związane z rozpracowaniem osób, które były podejrzewane o organizację przemytu kokainy drogą morską w szczególności z użyciem jachtów żaglowych.

Zobacz film z udaremnienia przemytu jachtem SY FLORIANA    https://www.youtube.com/watch?v=Y_6h_ND7cZo&t=185s

Służby technikami operacyjnymi kontrolowały działania przemytników, którzy przygotowali rekordowy przemyt z wykorzystaniem jachtu żaglowego. Początkowo jednostka na której miało dojść do przemytu kokainy z powodów technicznych nie mogła zrealizować tego zadania. Przemytnicy nabyli na Wyspach Kanaryjskich w jej miejsce jacht zarejestrowany pod banderą Niemiec o nazwie SY GOLDWASSER z portem macierzystym Wilhelmshaven. Jacht został przeprowadzony na Karaiby gdzie dokonano załadunku kokainą. Po załadunku jacht ruszył w drogę powrotną do Hiszpanii będąc obserwowany przez policję. CITCO (Centrum Wywiadu przeciwko Terroryzmowi i Przestępczości Zorganizowanej) poprosiło państwo bandery Niemcy o zezwolenie na wejście na pokład SY GOLDWASSER, zanim narkotyk będzie mógł zostać przeniesiony na inny statek. Zatrzymania jachtu dokonała 8 października 2021 roku w godzinach nocnych załoga szturmowa jednostki Operacji Specjalnych Służby Nadzoru Celnego PETREL około 480 mil na północ od Wysp Azorów, na wodach międzynarodowych. Trudne warunki meteorologiczne utrudniały przeprowadzenie abordażu gdyż w tym okresie na Atlantyku szalał huragan SAM, a fale osiągały wysokość 9 metrów. Przemytnicy celowo wybrali złe warunki atmosferyczne i nadejście huraganu licząc na mniejszą aktywność służb. W końcu udało się przeprowadzić abordaż przy biernym zachowaniu członków załogi.

Służby portugalskie również pod koniec października 2021 roku w ramach prowadzenia operacji MARÉ BRANCA- Biały Przypływ zatrzymały kolejny jacht którym usiłowano dokonać przemytu kokainy. Tym razem był to pływający pod banderą Hiszpanii SY S-GIRO na którym tym razem próbowano przemycić jeszcze większą ilość narkotyków niż w czasie ostatniego bardzo medialnego przemytu jachtem SY GOLDWASSER. Tym razem usiłowano przemycić 5,2 tony kokainy w 183 belach. Według policji  jest to  największa konfiskata tego rodzaju narkotyków przeprowadzona w Portugalii w ciągu ostatnich 15 lat.

Zobacz film z akcji zatrzymania SY S-GIRO    https://www.youtube.com/watch?v=u6otmlCzLv0

W czerwcu 2021 roku hiszpańska  Agencja Podatkowa, we wspólnej operacji z Policją Narodową, udaremniła kolejny znaczący przemyt narkotyków na jachcie SY Windwhisper załadowanym około 1000 kilogramów kokainy z Karaibów.

Próba przemytu 2,5 tony na SY GOLDWASSER i 1 tony na SV TAEPING UURAS, 5,2 tony na SY S-GIRO pokazuje, że kartele coraz częściej wykorzystują jachty do przemytu obsadzając je całkowicie załogami powiązanymi z kartelami, które posiadają doświadczenie i przygotowanie do rejsów transatlantyckich w ciężkich warunkach. Załoga SY GOLDWASSER dokonywała przerzutu narkotyków w trudnych warunkach meteorologicznych gdy na Atlantyku szalał huragan SAM, a fale osiągały wysokość 9 metrów. Przemytnicy celowo wybrali złe warunki atmosferyczne i nadejście huraganu licząc na mniejszą aktywność służb. Próba przemytu tony kokainy na SY TAEPING UURAS również była dokonywana w ciężkich warunkach panujących na oceanie co potwierdza tą teze.

Jachty są dzisiaj najczęściej wykorzystywanymi jednostkami pływającymi do nielegalnego przerzutu narkotyków drogą morską. W 2021 roku stanowiły aż 60.3 % wszystkich zatrzymanych w czasie przemytu jednostek pływających, a statki jedynie 14,2 % zaś jednostki rybackie 13,2 %.

Dla porównania rekordową ilością udaremnionego przemytu przerzucanej kokainy statkiem w 2021 roku było 16 ton tego narkotyku. W kontenerach przewożonych statkiem miała znajdować się masa szpachlowa. Po prześwietleniu kontenerów okazało się jednak, że w środku są także liczne blaszane pojemniki z inną substancją. W sumie znaleziono 1700 puszek wypełnionych szesnastoma tonami kokainy. Natomiast w dniu 16 czerwca 2019 roku służby celne i graniczne USA oraz DEA udaremniły największy dotychczas przemyt kokainy statkiem, który miał miejsce na pokładzie kontenerowca MSC GAYANE w porcie w Filadelfii. W wyniku przeszukania na statku odnaleziono prawie 20 ton kokainy o wartości rynkowej 3 miliardów dolarów co jest rekordem w 230 letniej historii amerykańskich służby celnych.

Problematyka nielegalnego przerzutu narkotyków drogą morską oraz wykorzystania jednostek pływających stanowi bardzo ważną cześć szkoleń z zakresu bezpieczeństwa realizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy Maritime Safety & Security.

Zagrożenie nielegalnym przemytem dla jachtów żaglowych jest szeroko omawiane w czasie szkolenia STCW dla żeglarzy Przeszkolenie z zakresu bezpieczeństwa na jachtach komercyjnych , a uczestnicy szkolenia zapoznają się z wyglądem najczęściej przemycanych narkotyków drogą morską, poznają trasy przerzutu, sposoby werbowania „mułów” oraz rozpatrują studium przypadku SY BAILA, którym w 2012 roku przemycano 452 kg kokainy, a załoga trafiła do więzienia z wyrokami 18 i 24 lat pozbawienia wolności.

Zagrożenie nielegalnym przemytem dla transportu morskiego stanowi też cześć szkolenia Przeszkolenie na Oficera Ochrony Statku Ship Security Officer w czasie którego uczestnicy mają szansę zapoznać się z atrapami najczęściej przemycanych narkotyków drogą morską, sposobami przemytu, a także omawiają wydarzenia związane z zatrzymaniem MV UBC Savannah, rekordowym przemytem MSC Gayanee oraz poznają studium przypadku MV UBC SAIKI gdzie do dna statku podczepiono zasobnik z kokainą.

źródło: Maritime Safety & Security/Sebastian Kalitowski

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POZOSTAŁE ARTYKUŁY

Admin

Z sercem na pokładzie

W czwartek (9.06) załoga samolotu transportowo – desantowego M28B z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego wykonała