Lodołamacz Kapitan Chlebnikow z FSUE „Rosmorport” zakończył pilotaż trzech statków dostarczających ładunki dla rosyjskiej stacji badawczej „Wostok”. Na stację arktyczną przybyło też 114 osób na pokładzie kapitana Chlebnikowa.
Wyprawa, w której brał udział Kapitan Chlebnikow, wpisuje się w Strategię rozwoju działalności Federacji Rosyjskiej w Antarktyce do 2030 roku; i jest to konieczne, aby zaktualizować jedyną rosyjską stację antarktyczną w głębi lądu.
Trzy statki biorące udział w ekspedycji dostarczyły nowy, ważący prawie 7 tys. ton kompleks zimujący dla rosyjskiej śródlądowej stacji antarktycznej oraz niezbędne paliwo. Kapitan Chlebnikow ułożył kanał lodowy do rozładunku statków przy nabrzeżu lodowym i na przemian upewniał się, że statki zbliżają się do niego i wypływają na czystą wodę. Prace komplikowały warunki lodowe przekraczające możliwości konstrukcyjne lodołamacza, bliskość gór lodowych, zmienne warunki pogodowe oraz możliwości techniczne obsługiwanych statków.
Lodołamacz powraca teraz do swojego macierzystego portu, Władywostoku. Planuje się, że do portu we Władywostoku statek zawinie w styczniu, będzie musiał przepłynąć ponad 7 tys. mil morskich.
Stacja „Wostok” została otwarta w 1957 roku i obecnie jest prawie całkowicie wyeksploatowana. Nowy kompleks składa się z pięciu modułów o łącznej powierzchni 2,5 tys. metrów kwadratowych: stref noclegowych i rekreacyjnych polarników, laboratorium i elektrowni. Aerodynamiczny kształt modułów nowego kompleksu zimowisk zabezpieczy przed zaspami śnieżnymi, w ścianach o grubości 650 mm zainstalowano złożony system izolacji, okna wyposażone są w kompensatory spadku ciśnienia, a instalacje inżynieryjne są zabezpieczone przed zamarzaniem.
źródło: Rosmorport