safety.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

Kanał Sueski nadal blokowany przez Ever Given

Gigantyczny kontenerowiec blokujący Kanał Sueski został przynajmniej częściowo wypchnięty z mielizny do wody, co jest pierwszym krokiem w kierunku przywrócenia ruchu jednej z najważniejszych arterii handlowych na świecie.

„Ever Given” został pomyślnie przesunięty częściowo do wody około 4:30 czasu lokalnego w Egipcie, a statek jest obecnie zabezpieczany, poinformował w e-mailu dostawca usług morskich Inchcape Shipping Services . Według Urzędu Kanału Sueskiego nastąpiła nowa próba wyparcia statku z udziałem 10 holowników.

Nie było od razu jasności co do kluczowej kwestii, kiedy ruch w kanale zostanie wznowiony. Statek ma uszkodzony kadłub i nie jest jasne, jak szybko będzie w stanie oczyścić drogę innym statkom.

Ever Given – który jest dłuższy niż kanał jest szeroki i został zaklinowany w poprzek drogi wodnej – utknął od wtorku, powodując zaległości setek statków i zerwanie globalnych linii zaopatrzeniowych, które były już pod presją. Zespoły ratownicze użyły holowników i pogłębiarek, aby wydobyć dziób statku z piaszczystego brzegu, na którym znajdował się co najmniej pięć metrów.

Po ustawieniu statku władze będą starały się umożliwić wznowienie ruchu  kanałem, który jest kanałem  dla około 12% światowego handlu. Ostatecznie 450 statków utknęło, czekając lub kierując się na drogę wodną. Inni skierowali się na dłuższą trasę wokół południowego krańca Afryki.

Eksperci żeglugowi nadal przewidują, że już napięte rynki frachtu morskiego będą jeszcze bardziej napięte w nadchodzących miesiącach ze względu na zakłócone harmonogramy i nierównomierną falę ładunków, które będą uderzać w porty w dalszej kolejności.

„Domino upadło” – napisał w weekend w mediach społecznościowych Lars Jensen, dyrektor generalny SeaIntelligence Consulting w Kopenhadze. „Opóźnienia i zmiana trasy, które już nastąpiły, spowodują efekt falowania na statkach i pustym sprzęcie, który będzie odczuwalny przez kilka miesięcy”.

Firmy od  IKEA po Caterpillar Inc.  ucierpiały z powodu incydentu, a tysiące żywych zwierząt utknęło na statkach w okolicy. Dobra konsumpcyjne, środki produkcji przemysłowej i towary, od ropy po kawę, wpadają w tarapaty, a najbardziej bezpośredni wpływ mają na to eksporterzy z Azji i importerzy europejscy.

Wstępne szacunki pokazują, że blokada kosztuje około 400 milionów dolarów na godzinę, w oparciu o obliczenia z Lloyd’s List, które sugerują, że ruch w kierunku zachodnim jest wart około 5,1 miliarda dolarów dziennie, a ruch w kierunku wschodnim około 4,5 miliarda dolarów.

Wypadek – który miał miejsce, gdy gigantyczny statek próbował żeglować po kanale przy silnym wietrze i słabej widoczności – jest kolejnym przypomnieniem kruchości globalnych łańcuchów dostaw, które zostały już przetestowane przez pandemię. Branża kontenerowa już wcześniej cierpiała z powodu załamania podaży  skrzynek wielkości ciężarówek, które są obecnie kluczowe dla handlu – i działają z pełną wydajnością.

Dochodzenie w sprawie tego, co poszło nie tak, gdy Ever Given próbował poruszać się po wąskiej drodze wodnej, a także rozwiązywanie zobowiązań  i roszczeń ubezpieczeniowych.

źródło: gCAPTAIN

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POZOSTAŁE ARTYKUŁY

Admin

Dwie akcje ratownicze na Bałtyku

19 i 20 czerwca załogi śmigłowców ratowniczych Mi-14PŁ/R i W-3WARM Anakonda ewakuowały pasażerów wycieczkowca oraz

Admin

Z sercem na pokładzie

W czwartek (9.06) załoga samolotu transportowo – desantowego M28B z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego wykonała