Po wielu dniach monitorowania sytuacji indyjska straż przybrzeżna interweniowała w niedzielę 22 listopada w celu zmiany położenia unieruchomionego tankowca dryfującego w strefie wrażliwej ekologicznie.
Straż przybrzeżna poinformowała, że jej statek Vishwast holował tankowiec banderą Panamy Anastasia I pod , który dryfował niebezpiecznie w kierunku wyspy Kachall, części wysp Nicobar, na południowym krańcu Zatoki Bengalskiej i znajdującej się w pobliżu Cieśniny Malakka.
The Anastasia ja już rozładowane jej surowy przesyłkę w Chinach i odszedł w dniu 24 października dokonywania zatrzymania w Singapurze. Cysterna jedzie pusta, przewożąc około 910 ton paliwa bunkrowego. Statek o nośności 103 000 dwt, mierzący 800 stóp długości, wypłynął z Singapuru 4 listopada w kierunku Dubaju, gdzie miał przypłynąć 30 listopada.

Płynąc z 24-osobową załogą, tankowiec stracił moc w czwartek 19 listopada i od tego czasu dryfuje. Indyjska straż przybrzeżna stała w pobliżu z kuter Vishwast samolotami i obserwacyjnymi na jednym ze swoich samolotów. Centrum Koordynacji Ratownictwa Morskiego (MRCC) w Port Blair wydało ostrzeżenie nawigacyjne i międzynarodowy alert bezpieczeństwa dla statków znajdujących się w tym obszarze.
Według Straży Przybrzeżnej operator statku z siedzibą w Indiach nie odpowiedział na zapytania i nie zapewnił pomocy holownika. Kiedy ustalono, że zbiornikowiec jest coraz bardziej zagrożony uziemieniem, zespół Straży Przybrzeżnej wszedł na pokład Anastasii I, dokonując napraw, mocując linę holowniczą i przygotowując kotwicę do ręcznego opuszczenia. Vishwast holowany tankowca w bezpieczniejsze miejsce.
Źródło: maritime executive