Na Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (COP 26) w Glasgow w Wielkiej Brytanii (31-12 listopada) IMO poinformowała o swoich najnowszych postępach i osiągnięciach w zakresie ograniczania emisji gazów cieplarnianych pochodzących z żeglugi międzynarodowej.

W oświadczeniu dla Organu Pomocniczego ds. Doradztwa Naukowego i Technologicznego (SBSTA 52-55) Sekretariat IMO zwrócił uwagę na ostatnie zmiany, w tym przyjęcie w czerwcu tego roku, po kompleksowej ocenie jego możliwego wpływu na państwa, obowiązkowych krótkoterminowych środki mające na celu zmniejszenie emisyjności żeglugi międzynarodowej o co najmniej 40% do 2030 r. To ważne osiągnięcie, które zostanie wdrożone od 2023 r., przyczyni się do dalszej poprawy efektywności energetycznej w globalnej flocie, co ma również przyczynić się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych ze statków.
Zgodnie z planem prac zatwierdzonym w czerwcu 2021 r. przez państwa członkowskie IMO zaczęła rozważać konkretne propozycje średnio- i długoterminowych środków redukcji gazów cieplarnianych, w tym potencjalne środki rynkowe, które jeszcze bardziej zmniejszą emisje gazów cieplarnianych ze statków, oraz jak poczynić dalsze postępy w pracach nad ocenami skutków.
IMO przyjęła pierwsze globalne obowiązkowe wymagania dotyczące efektywności energetycznej dla całego sektora w 2011 r. Od tego czasu państwa członkowskie IMO stale intensyfikują swoje wysiłki w zakresie ograniczania emisji gazów cieplarnianych z sektora morskiego poprzez opracowanie spójnych ram regulacyjnych, które mają zastosowanie do statków zaangażowanych w międzynarodowe handel. W 2018 r. IMO przyjęła wstępną strategię redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków, aby zwiększyć wkład IMO w globalne wysiłki. Wstępna strategia, która ma zostać zrewidowana do 2023 r., określa wizję i ambicje sektora morskiego zgodnie z celami porozumienia paryskiego.
Sekretariat IMO zwrócił również uwagę na szereg projektów, partnerstw i inicjatyw, nad którymi pracuje IMO, aby umożliwić sprawiedliwe i płynne przejście na żeglugę o zerowej emisji dwutlenku węgla, podkreślając trwające prace mające na celu zapewnienie, że nikt nie zostanie w tyle na drodze do dekarbonizacji żeglugi.
źródło: IMO