safety.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

Ever Given odpłynął po tygodniu blokowania statków w Suezie

Gigantyczny kontenerowiec Ever Given, który w zeszłym tygodniu osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim, blokując przejście po obu stronach drogi wodnej i tworząc ogromny zator, w końcu został uwolniony.

Statek o pojemności 20 000 TEU, pływający pod banderą Panamy, został zabrany na czas czarteru przez tajwańskiego majora żeglugi Evergreen z japońskiej firmy Shoei Kisen Kaisha.

O przełomie donosi się w światowych mediach powołując się na Inchcape Shipping, która pokazuje Ever Given jako przemieszczoną i unoszącą się na mapie satelitarnej. Mówi się, że trwają starania, aby zabezpieczyć statek.

W międzyczasie Urząd Kanału Sueskiego wydał oświadczenie, w którym stwierdza, że ​​Ever Given udało się dziś rano wpłynąć na statek, ponieważ statek „ zareagował na manewry holownicze” , wypychając go z piaszczystego brzegu.

Jak poinformowano, manewry mają zostać wznowione później, dzisiaj, gdy poziom wody podniesie się do maksymalnej wysokości 2 metrów w okresie od 11:30, umożliwiając całkowitą zmianę kursu statku do połowy drogi.

Generał broni Osama Rabie , przewodniczący Zarządu Kanału Sueskiego, zapewnił międzynarodową społeczność morską, że nawigacja w kanale zostanie przywrócona, gdy statek zostanie w pełni unoszony i skierowany do czekania w regionie jezior na badanie techniczne.

Pochwalił także bohaterskich ludzi z Urzędu Kanału Sueskiego, którzy niestrudzenie pracowali przez całą dobę, aby przywrócić kanał do normalności.

GAC Egypt potwierdził również doniesienia informując, że prace nad zanurzeniem uziemionego kontenerowca zostały wznowione o godzinie 03:30 czasu lokalnego w poniedziałek 29 marca.

„Do godziny 04:50 około 15 holowników biorących udział w operacji zdołało prawie wypłynąć na statek” – dodał GAC.

„Rufa statku została całkowicie uwolniona, podczas gdy dziób był prawie wolny, a holowniki nadal pchały i ciągnęły, aby ruszyć dziób. Nadal trwały też prace nad wypłynięciem z dziobu statku ”.

Zejście z wody przez uziemiony kontenerowiec jest zgłaszane po ogromnej akcji ratowniczej, w trakcie której ponad 20 000 ton piasku i błota usunięto z miejsca uziemienia w celu uwolnienia statku.

Shoei Kisen wyznaczył dwie morskie profesjonalne ekipy ratownicze do pomocy w wypłynięciu statku: Smit Salvage z Holandii i Nippon Salvage z Japonii.

Około 10 holowników i dwa pogłębiarki zostały rozmieszczone na miejscu zdarzenia, a dodatkowe maszyny i sprzęt na brzegach wspomagały wysiłek.

Operacja pogłębiania odniosła sukces w poluzowaniu dziobu Ever Given na brzegu Kanału Sueskiego, a rufa statku została oczyszczona z piasku, powiedział Evergreen w niedzielę.

„Ster i śruba napędowa statku są w pełni sprawne i oczekuje się, że zapewnią dodatkowe wsparcie holownikom wyznaczonym do przemieszczania kontenerowca z miejsca wypadku, tak aby normalny tranzyt w kanale mógł zostać wznowiony” – wyjaśniła firma w weekend.

Wpływ 6-dniowej blokady

Uziemienie spowodowało zablokowanie jednej z najważniejszych arterii handlowych świata, która odpowiada za 12% światowego handlu. Szacunki Bloomberga wskazują, że zator spowodował zatrzymanie ruchu o wartości 9,6 miliardów dolarów dziennie.

Dane pokazują, że ponad 300 statków czeka na kotwicowisku, aby przejść przez kanał, przy czym uważa się, że sektor transportu kontenerowego został najbardziej dotknięty.

„Obecnie Maersk i partnerzy mają trzy statki utknięte w kanale i 27 statków czekających na wejście do kanału, przy czym oczekuje się, że dwa kolejne dotrą dziś do zatoru. Do tej pory przekierowaliśmy 15 statków wokół Przylądka Dobrej Nadziei na południowym krańcu Afryki ”- powiedział Maersk w niedzielnym komunikacie dla klientów.

 Przekierowanie statków oznacza również, że tych statków w tym czasie zabraknie gdzie indziej, co doprowadzi do dalszego niedoboru na rynku.

„W najbliższym czasie spodziewamy się również wyższych stawek krótkoterminowych (lub spotowych), ze statkami opóźnionymi w tym tygodniu i brakującymi w systemie. Jednak w dłuższej perspektywie nie będzie to kontynuowane, ponieważ wolumeny spadną. W chwili obecnej nie spodziewamy się, że zmieni to ogólne perspektywy na rok w kierunku normalizacji ”- wyjaśnił Maersk.

Jej partner MSC, partner firmy 2M, podzielił podobne obawy, mówiąc, że incydent miał wpływ na wszystkie usługi głównych przewoźników kontenerowych.

„MSC spodziewa się, że ten incydent będzie miał bardzo znaczący wpływ na przepływ towarów w kontenerach, zakłócając łańcuchy dostaw, wykraczając poza istniejące wyzwania związane z pandemią COVID-19” – dodał MSC.

W związku z tym oczekuje się, że fala kontenerowców będzie szybko wpływać do europejskich portów centralnych, co będzie obciążać obiekty portowe i infrastrukturę śródlądową oraz powodować zatory w portach.

Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej ( IEA ) blokada nie spowodowała znaczących zakłóceń na rynkach ropy. 

„Podczas gdy nadwyżka zapasów, która nagromadziła się w zeszłym roku, jest stopniowo wytracana, zapasy ropy i produktów naftowych na całym świecie pozostają na wygodnym poziomie. A niektóre z największych i najnowszych tankowców na świecie są i tak za duże, aby korzystać z kanału ”- powiedziała Kristin Petrosyan , analityk ds. Ropy naftowej IEA.

Ceny ropy wykazały pewną zmienność spowodowaną zamknięciem w tym tygodniu, powiedział Gibson w raporcie, ale zasadniczo rynek ropy jest dobrze zaopatrzony, a popyt nadal cierpi z powodu zakłóceń związanych z Covid-19.

Gibson przewiduje, że największy wpływ na rynek tankowców będzie miał pod względem zaopatrzenia / uzupełnienia zaopatrzenia statków oraz tego, jak
zakłócone są wzorce handlowe .

„Opóźnienia w przejściu przez kanał oznaczają po prostu, że ponowne otwarcie tych statków zajmie więcej czasu. Statki, które już naprawiły, ale nie zostały załadowane, mogą teraz przegapić swoich laikanów, co oznacza, że ​​czarterujący będą musieli szukać tonażu zastępczego ”, czytamy w raporcie rynkowym.

źródło: Offshore Energy/Jasmina Ovcina

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POZOSTAŁE ARTYKUŁY

Admin

Z sercem na pokładzie

W czwartek (9.06) załoga samolotu transportowo – desantowego M28B z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego wykonała