safety.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

Atak drona na statek

Dwie ofiary śmiertelne ataku drona na MT MERCER STREET. Raporty UKMTO i Dryad Global wskazują, że doszło do dwóch ataków na statek w okolicach Omanu. Pierwszy atak miał miejsce 29 lipca br. o godzinie 07 00 UTC i nastąpił 86 mil morskich na południowy wschód od portu Al Duqm w Omanie. Później poinformowano o drugim ataku o 23 40 UTC (według innych źródeł atak miał nastąpić o 18 00 UTC), który miał miejsce 152 mil morskich od Al Duqm.

Najprawdopodobniej oba ataki dotyczyły tego samego statku MT MERCER STREET, który wypłynął z Dar es Salaam w Tanzanii 21 lipca i zmierzał do Fujairah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.W przypadku pierwszego ataku dotyczył on aktywności i obserwacji bezzałogowego statku powietrznego (UAV), który miał „wystrzelić flary ” w kierunku statku. Flary miały wpaść do wody nie trafiając w jednostkę. Co do drugiego ataku nie przekazano szczegółów i jego charakter pozostaje niejasny. W konsekwencji tego ataku doszło do wybuchu na pokładzie statku. MT MERCER STREET z 27-osobową załogą, składająca się z obywateli rumuńskich, rosyjskich, chińskich, ukraińskich, filipińskich, gruzińskich i indyjskich. W ataku zginęły dwie osoby. Obywatel Rumunii będący członkiem załogi i Brytyjczyk będący członkiem uzbrojonego zespołu ochrony statku z firmy Ambrey Risk. MT MERCER STREET to tankowiec, który pływa pod banderą Liberii i ma japońskiego właściciela. Jest obsługiwany przez Zodiac Maritime, londyńską firmę należącą do izraelskiego Eyal Ofer, miliardera, magnata nieruchomości i żeglugi oraz filantropa. Należy wskazać, że w opisywanym rejonie dochodzi od dłuższego czasu do ataków wymierzonych w żeglujace tam statki. W dniu 25 lutego 2021 roku doszło do podobnego ataku na inny izraelski statek MV HELIOS RAY.

Atak na MT MERCER STREET jest obecnie piątym atakiem na statek powiązany z Izraelem w tamtym rejonie. 21 lipca br. doszło także do podobnego ataku na statek MV CSAV TYNDALL, który był wcześniej własnością tej samej firmy Zodiac Maritime ale niedawno zmienił armatora. Inne atakowane statki powiązane z Izraelem to zaatakowany w dniu 13.04.2021 MV Hyperion Ray oraz MV Lori który został zaatakowany w dniu 24.03.2021 roku. Choć firma Zodiac Maritime wydała oświadczenie, że ostatni atak na ich statek jest atakiem pirackim jego przebieg, a przede wszystkim użycie UAV wyklucza żeby był on wynikiem aktywności pirackiej. Najprawdopodobniej powyższy atak jest elementem „Wojny cieni” pomiędzy Izraelem i Iranem w walce która trwa z przerwami przez prawie całe stulecie. Ostatnie wydarzenia z 11 kwietnia 2021 r kiedy to najprawdopodobniej celowa awaria zasilania spowodowała eksplozję irańskiego obiektu jądrowego Natanz, w którym to znajduje się główny składnik krajowego programu wzbogacania uranu, a także zabicie w zeszłym roku Mohsen Fakhrizadeh jednej z najwyższych rangą osobistości w irańskim programie nuklearnym na ruchliwej ulicy w Absard niedaleko Teheranu spotkały się z ostrą reakcją Iranu, który poprzysiągł zemstę na Izraelu. Choć Izrael zabija irańskich naukowców nuklearnych od ponad dekady, ale nigdy dotąd nie udało im się zabić tak ważnej osoby jaką był Fakhrizadeh. Co też bardzo zaogniło odwieczny konflikt. Tego samego dnia gdy został zaatakowany MT MERCER STREET doszło także do ataku drona na inny tankowiec w pobliżu portu Jizan na Morzu Czerwonym w Arabii Saudyjskiej. Według świadów zdarzenia UAV uderzył w MT ALBERTA, ale nie doszło do żadnych znaczących szkód i nie zgłoszono żadnych ofiar.

Obecnie profil ryzyka dla statków handlowych przepływających przez Zatokę Perską, Zatokę Omańską, Zatokę Arabską i Morze Czerwone pozostaje wysoki, a statki powiązane z Izraelem i Iranem mogą być narażone na prowokacje, ataki z wykorzystaniem dronów. Należy się również liczyć z możliwością przeprowadzania cyberataków obejmujących także ataki „GPS spoofing” oraz działań asymetrycznych ze strony Irańskiej marynarki wojennej oraz Marynarki Wojennej Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej, które będą prowadziły działania podsycające postrzeganie regionalnej dominacji.

Sebastian Kalitowski/Maritime Safety & Security

źródło: Dryad Global, UKMTOzdjecia: UKMTO, Dryad Global,Marinetraffic

Maritime Safety & Security, jest pierwszą polską firmą bezpieczeństwa morskiego powstałą w 2007 roku która m.in. szkoli personel uzbrojonej ochrony statków MSO oraz jako jedyna w kraju realizowała usługi uzbrojonej ochrony statków w rejonie Rogu Afryki.

Firma prowadzi również Ośrodek Szkoleniowy Maritime Safety & Security, który zaprasza marynarzy na szkolenia z zakresu STCW.

www.maritime-security.eu

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POZOSTAŁE ARTYKUŁY

Admin

Dwie akcje ratownicze na Bałtyku

19 i 20 czerwca załogi śmigłowców ratowniczych Mi-14PŁ/R i W-3WARM Anakonda ewakuowały pasażerów wycieczkowca oraz

Admin

Z sercem na pokładzie

W czwartek (9.06) załoga samolotu transportowo – desantowego M28B z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego wykonała